Neustále jsem někde na cestách, ať už na silnicích, nebo na železnici, proto často řeším, jak se někam dostat, jaké možnosti mají zdravotně postižení při přepravě, kde nejlépe zaparkovat, případně narazím-li na nějaké zvýhodněné ceny. Proto mě v Brně na veletrzích REHAPROTEX 2019 zaujala úvodní konference „Jak se změní podmínky cestování lidí se zdravotním postižením po liberalizaci železniční dopravy a další změny pro OZP“ pod záštitou předsedy vlády Andreje Babiše a ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.

Rehaprotex je veletrh rehabilitačních, kompenzačních, protetických a ortopedických pomůcek, představují se zde ovšem také poskytovatelé sociálních služeb, neziskový sektor či charitativní organizace, tedy všichni, které problematika seniorů a osob s handicapem propojuje. Od 29. října do 1. listopadu se zde uskutečnila řada přednášek na zajímavá témata.

Na konferenci, již jsem navštívila, se sešlo v příjemné atmosféře mnoho významných lidí, působila komorně, zároveň se však k tématu přistupovalo s plnou vážností. Bylo zajímavé sledovat na jednom místě vozíčkáře nebo nevidomé a naproti nim ministra nebo ředitele společností. Právě takové setkání pořadatelé zamýšleli, takže se konference vedla přes mikrofony na stolech, ale opis této debaty byl projektorem promítán na zdi a zároveň se překládala do znakové řeči. Celé veletrhy BVV jsou bezbariérové a lidé s průkazem ZTP mají vstup zdarma, takže vše do sebe zapadalo a dávalo smysl.

Od 1. prosince vstupují do závazkové veřejné železniční dopravy další dopravci z komerčního sektoru, proto byly hlavním tématem konference tři základní otázky. Jak budou postupovat České dráhy, RegioJet, Arriva a Leo Express, aby umožnily využívat železniční dopravu osobám se zdravotním postižením? Jak bude vše fungovat v přechodném období do 1. prosince 2020, kdy ještě nebude platná tzv. „jednotná jízdenka“ (tato jízdenka projektovaná společností Cendis bude v podstatě opravňovat cestující k přestupům na jakýkoliv dopravní prostředek, aby se dostali až do cíle jen na jeden zakoupený doklad)? A jak bude nastaven systém dálničních poplatků pro OZP po přechodu na digitální provoz?

V prosinci nás čeká tradiční změna jízdních řádů, navíc letos končí většina smluv o veřejných službách, uzavřená státem i kraji v roce 2009. Dobíhají proto jednání s dopravci o smlouvách nových. Ministr Kremlík nastínil další fungování vlakové dopravy v republice pozitivně: „Při dnešní cestě speciálním vlakem do Brna jsem ujistil všechny cestující, i předsedu Národní rady osob se zdravotním postižením (NRZP), že od prosince nehrozí žádné omezení komfortu osob se zdravotním postižením. Nově jsou naopak přímo ve smlouvách o veřejných službách nastavena pravidla pro jejich přepravu. Dopravci budou muset zajistit personál vyškolený k pomoci ve vlaku, zpřístupnit webové stránky pro osoby se zrakovým a sluchovým postižením a umožnit nákup jízdního dokladu ve vlaku bez přirážky. Všechny tyto požadavky jsou ve smlouvách zakomponovány i na základě jednání se zástupci NRZP.“

V úvodní řeči se k tématu optimisticky vyjádřil i premiér Babiš: „Pokud jde o autobusy, je dnes už naprostou samozřejmostí, že všechny nově pořízené vozy jsou nízkopodlažní. Jejich podíl v MHD tvoří 88 % a během několika let bude dosaženo plného pokrytí.“ Například majitel RegioJetu oznámil, že se flotila jejich autobusů bude rozrůstat o vozy, kde už se počítá s místem na invalidní vozík a také ten elektrický, které se nyní do autobusu nedostanou. Ve vlakové dopravě je to složitější. Nádraží po celé republice je mnoho a ne vždy je dodržena výška hrany 550 mm nad TK (temeno kolejnice). Náklady na rekonstrukci jsou vysoké, postupně se bezbariérový přístup buduje, ale jde to pomalu. Je otázka, zda železniční dopravci pořídí předschválené nízkopodlažní vlaky, jako je InterPanter. Každopádně vyjádřili dobrou vůli zajistit personál, který bude handicapovaným ku pomoci, a plošiny či lyžiny, díky kterým se vozíčkáři dostanou do vlaku. Ideální samozřejmě je, pokud se takový člověk před cestou spojí s dopravcem přes call linku nebo e-mail, aby se předešlo případným komplikacím. Prostor pro zlepšení je ovšem velký.

Konferenci uzavřela krátká přednáška o změnách, jež nás čekají na dálnicích. Od 1. ledna 2021 přichází digitalizace dálničních poplatků v České republice, jako to funguje už v řadě zemí, například v Rakousku, Slovensku nebo Maďarsku. Už nebude zapotřebí kupovat dálniční známku a lepit ji na čelní sklo, registrace bude probíhat přes webovou stránku s platbou online jako v klasickém        e-shopu. Momentálně je osoba se zdravotním postižením přepravovaná ve voze po zdejších dálnicích osvobozena od dálničních poplatků, takže ani po digitalizaci se pro OZP nic nezmění. Důležitá je modrá kartička vydaná pro osobu s průkazem ZTP či ZTP/P, s níž může její držitel parkovat na vyhrazených místech a pohybovat se po dálnici bez poplatku, který běžně činí 1500 korun ročně. Není třeba se nikde registrovat, pouze se při případné kontrole prokázat průkazem OZP a je nutné, aby taková osoba ve voze skutečně byla.

Pokud vše bude probíhat, jak účastníci konference optimisticky líčili, budou to změny k lepšímu. Až praxe však ukáže, jak to bude vypadat ve skutečnosti, a případné „mouchy“ se budou řešit za pochodu. Naprosto ovšem souzním s myšlenkou, že bezbariérový přístup by měl platit pro všechny, nejen pro handicapované, ale i pro maminky s kočárkem nebo pro lidi s velkým zavazadlem na železnici. Bezbariérovost nikoli jako výjimka pro omezenou skupinu lidí, ale standard pro všechny.

 

Foto: Pixabay



PTEJTE SE

Pole e-mail a jméno jsou nepovinná.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.